رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

مصوبات ستاد علوم‌پایه برای گسترش حمایت از ۱۰۰ نفر برتر در رشته‌های وابسته

  • کد خبر: ۱۳۴۲۷۶
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱
مصوبات ستاد علوم‌پایه برای گسترش حمایت از ۱۰۰ نفر برتر در رشته‌های وابسته
رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در ستاد علوم پایه که در وزارت علوم به ریاست وزیر و دبیری من تشکیل شده است، مصوباتی داشتیم از جمله این‌که ۱۰۰ نفر برتر در علوم پایه از ابتدای تحصیل تا پایان آن بورسیه شوند و بعد از پایان تحصیل آن‌ها هم حمایت‌ها ادامه یابد.

به گزارش شهرآرانیوز، سعدالله نصیری قیداری امروز در آیین افتتاح اولین روز از هفته ترویج علم و بزرگداشت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه با اشاره به نامگذاری روز ۱۰ نوامبر به عنوان روز علم از سوی سازمان ملل متحد، افزود: همچنین این سازمان، امسال را "سال جهانی علوم پایه" نامیده است؛ چرا که بشر بعد از سال‌ها جنگ به این نتیجه رسید که علم و فرهنگ تنها راه رسیدن به سعادت است.

وی با اشاره به نقش علوم پایه در توسعه جوامع، اظهار کرد: نقش دولت‌ها اینجا مهم است و دولت‌ها مورد خطاب یونسکو هستند و از آن‌ها می‌خواهد در توسعه علم کمک کنند.

نصیری قیداری گفت: تا وقتی عالم، شأن مناسبی نداشته باشد، علم پیشرفت نمی‌کند و شأن عالم با حمایت دولت، ایجاد و حفظ می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت نفع‌رسانی علم به همه اقشار جامعه، بیان کرد: دولت و مجلس باید از توسعه علوم پایه حمایت کنند، برای بخش خصوصی صرف نمی‌کند روی یافته‌های کیهان‌شناسی هزینه کند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: علوم پایه از میان همه علوم نقش مهمی در توسعه دیگر شاخه‌های علم از علوم فنی، مهندسی و کشاورزی دارد، ولی در سال ۱۹۰۰ میلادی صنایع و دانشمندان منتظر کشف علم مکانیک کوانتوم نبودند تا از طریق آن مسائل را حل کنند و وقتی ماکس پلانک با تغییر قوانین این مساله را حل کرد، امروز هیچ بخشی از صنعت از مکانیک کوانتوم بی بهره نیست.

وی با اشاره به اقدامات خواجه نصیرالدین طوسی در توسعه رصدخانه‌ها در قرن هفتم هجری، خاطر نشان کرد: در آن زمان ۱۲۰ منجم در رصدخانه مراغه فعالیت علمی می‌کردند، در حالی‌که امروزه این تعداد منجم نداریم و این هنرمندی خواجه نصیرالدین طوسی بود که به عنوان وزیر می‌توانست حمایت مالی حاکم وقت را برای فعالیت علمی جلب کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری بار‌ها روی توسعه علم تاکید کرده‌اند. دولت باید از این فرصت استفاده کند و از دانشمندان علوم پایه و شأن آن‌ها حمایت کند، البته این مهم است که چه کسی معلم و دانشمند باشد.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت حمایت دولت از علوم پایه، اظهار کرد: هزینه در علوم پایه برای بخش خصوصی به‌صرفه نیست و دولت و مجلس باید از این علوم، حمایت و در آن سرمایه‌گذاری کنند.

نصیری قیداری گفت: امروز با دانشجویانی در دانشگاه روبرو هستیم که ریاضیات پایه را بلد نیستند و در دانشگاه هم امکان تدریس این دروس نیست؛ بنابراین انقطاعی بین آموزش‌وپرورش و آموزش عالی رخ داده است.

وی ادامه داد: در ستاد علوم پایه که در وزارت علوم به ریاست وزیر علوم و دبیری من تشکیل شده است، مصوباتی داشتیم از جمله این‌که ۱۰۰ نفر برتر در علوم پایه از ابتدای تحصیل تا پایان آن بورسیه شوند و بعد از پایان تحصیل آن‌ها هم حمایت‌ها ادامه یابد.

نصیری قیداری گفت: تاکنون ۵ جلسه از جلسات این ستاد، برگزار و اتاق فکر علوم پایه نیز در وزارت علوم با ریاست من تشکیل شده است تا به وضعیت علوم پایه در ایران به‌ویژه کاهش دانشجویان آن رسیدگی شود.

وی بر عمومی شدن علم تاکید کرد و گفت: همه مردم باید به یک میزان از دستاورد‌های علم برخوردار شوند. شکاف طبقاتی و آپارتاید علمی بین استفاده از علم فقط بین کشور‌های ثروتمند و کشور‌های فقیر نیست و در کشور‌های مختلف نیز بین طبقات مختلف، آشنایی و استفاده از دستاورد‌های علم یکسان نیست.

منبع:ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->